2015 歐洲亂遊 Europe Trip – It’s now, or never.(English version follows)


2015年夏天我踏上了人生首次長途獨自旅行,目的地歐洲其實應該是命定的一場演唱會,﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽族心情,是我一時興起終至發現﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽。其實從前年底就開始嚷嚷著該是時候去歐洲了,結果生性散漫一拖經年,2014年好友們還曾開賭盤賭我一如往常說說而已,結果毫不意外朋友賭中了。

但該來的總是會來,為了一雪大餅王之恥,2015年夏天我行李一款就往機場走。
 
在這之前,我的旅行向來精簡輕鬆,最多2個禮拜,目的地通常一個,出發前一定已經找好可以投靠的當地朋友,直奔目的地後就開始進行假扮當地人的寄生蟲爽玩行程,完全不費力是我的旅行最高指導原則。這次出發前我看著半調子行前規劃,為期2個月、總共四個國家的旅行,雖然也有訪友,但大部分還是 fly solo,就我和我自己和一個行李箱。有點手腳發軟,會不會玩太大了?

會。

有時人生就是這樣,It’s now, or never.

一開始旅行的動機其實是為了一圓追星夢。兩三年前,有天在朋友臉書上無意間看到一個youtube連結,臉書成癮症患者如我順手點開隨意聽聽,是一個叫做Jovanotti Lorenzo的義大利歌手。當下只覺得歌聲不錯但也沒有驚為天人、音樂風格簡單、旋律輕鬆,順耳輕鬆的pop music,很適合當作工作時背景音樂,有個什麼在那、卻完全不干擾。聽著聽著,忽然某一個時刻,有一個什麼進到我的心裡,我忽然停下手邊所有事情

那男人是誰?他在唱什麼?到底是為了什麼這男人的歌聲在我腦袋裡踢都踢不走?於是一連串google 搜尋和翻譯,好像這男人唱的每一首歌都是情歌,每一首都關於愛,聽著依舊很順耳,順耳到最後我沒法把這男人和他的音樂從我腦袋裡趕走,簡直就是中邪。但總是有個隱約的疑惑,這些愛來愛去的歌詞怎麼聽來又好像不完全是情歌?我始終想不通為什麼,直到有天看到Jovanotti義大利巡演的訊息,所以我決定直接去那裡找答案。

米蘭看起來很順眼,那就米蘭吧。

持續好幾個月玩笑般的說著真的好想好想去看演唱會唷,說著說著有天腦波特別弱,一時衝動央求其實不算熟的義大利朋友幫忙訂票,光是兩個人逐字逐句讀著全義大利文的訂票網站時,就已經想叫停,但話說出口想煞車也來不及,好不容易訂完票後,朋友忽然微笑著說「我16歲那年參加我人生的第一場演唱會,就是他的唷!」那時他臉上閃過一道光芒,淡淡的金黃色。

我覺得那是一個sign

訂了演唱會票之後,然後又想起好些個久未見卻總是在心上的朋友,既然人都到了歐洲,不見見朋友也說不過去,然後腦波又弱了想說何不試試看沙發衝浪和打工換宿,於是幾天瘋狂寫信聯絡後,一個米蘭演唱會就忽然變成橫跨4個國家、7個城市的長途旅行每當有人問我旅行的原因時,我總會解釋這一大段,然後對方的表情通常只有兩種,興奮大笑或非常非常緩慢地搖搖頭。

旅程中每一站都發生了一些好事和一些鳥事,每一站都有天使也有來找碴的,見到多年未見的好友,也遇上了一些跟我一樣拉著行李就上路的旅人,很多時候都很開心,但也很多時候我真不知道自己到底做了什麼走到這一步,有些時刻轉身只看得到自己的影子,就在我希望身邊有個伴的時候好像在玩尋寶遊戲,過程中的各種狀況題讓人腎上腺素激升,也才有足夠動力一路往前,直到寶藏圖捲開之前,沒人知道終點有什麼,或者是什麼。

旅程中段時我終於來到夢想成真的這一刻,米蘭、演唱會、San Siro球場、6萬個觀眾;我看著這個我無可藥救迷戀的男人,站在舞台上又唱又跳,史上最迷人大叔也是永遠青春的男孩,隨著音樂整個人閃耀著無可比擬的光芒,和始終清澈的微笑;我距離主舞台大概100公尺,Jovanotti好小一個,我每一刻都感動的想要大哭當他唱著演唱會終曲也是我最愛的一首歌A Te時,聽著聽著我真哭了。

直到那個時刻我都以為這就是寶藏圖的最後一頁,但原來其實還有隱藏版禮物;回到台北後我仍舊時時回想這一整個過程,才終於發現這一路走來,原來這首歌和演唱會大概是一場命定,也是我這一生都在尋找的答案衝動地﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽為天人、音樂風格簡單、旋律輕鬆,大約就是個,但原來還有隱藏版禮物。﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽伴;只是這樣的心情和時刻未曾成為﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽

但那是另一個故事了。


Summer 2015, I started my first long solo in life, destination Europe. As a professional procrastinator, and also a traveler who always prefer easy path, this time I set up my mind, a small luggage for 2 months in Europe, 4 countries, and fly solo.

Sometimes life is like that. It’s now, or never.

And the first reason I started this journey was just to see my most beloved man’s concert in Italy. Lorenzo Jovanotti. That simple.

Couple years ago, one day I randomly saw and clicked a youtube link on a friend’s FB. Easy listening pop music and a nice voice, all in Italian, not a single word I can understand. Perfect for background music at work, and that’s it. After listening for a while, all of a sudden, something got into my mind, and I just needed to stop whatever I was doing at that moment.

Who is this man? What is he singing? Why can’t I get this tune and his voice out of my head?

Those questions haunt me for several months, and then lead to some google search and translation work, and eventually, my compulsion to book a concert ticket in Milan, and then my very not-making-much-sense 2 months travel plan, including London, Cardiff, Cheltenham, Amsterdam, Paris, Milan, Salisano and Rome.

That’s why and how I started my Europe trip 2015.

Like geocaching, always something nice and bad happen at every stop, met some old friends, whom I’ve missed for so long, and also some new friends who make me feel they are long lost friends right away. Some amazing moments, and of course, some annoying or awkward ones that I just couldn't help thinking…what have I done to get myself into this...

Anyways, back to the concert. In the middle of my trip, a Saturday night in late June, after wandering in Europe for 1 month. Here I am, at San Siro Stadium in Milan, with 60,000 people together, seeing Jovanotti so radiant on the stage. Finally. I made it. All these silly efforts just to hear him singing my most beloved song, A Te. The song that made me fall in love with his voice and music at the very fist place.

There is always something, no matter good or bad, in travel, in life, and in whatever we are doing. That something just makes a certain moment incredibly charming. In the end of this journey, I finally realise that the trip itself becomes a process of unfolding the treasure hunt map. I wouldn’t be able to know what the treasure is, until the end. And at that very moment, like things just all got crystal clear, my not-making-much-sense trip finally makes sense, in an unexpected yet beautiful way, alongside with the answer I’ve been looking for such a long time.

But I guess that’s another story then.     

A te - Lorenzo Jovanotti Cherubini - https://goo.gl/0dSYhY

Comments

Popular Posts